Vinica Petrović inspiracija i za velikog Petera Handkea

Vinica Petrović inspiracija i za velikog Petera Handkea

Kad kažemo organsko – mislimo na PG Ivanković iz Vrbovna kod Lazarevca

BEOGRAD, 10.09.2020

Neko ko ima moto "zdravo zemljište, zdrave biljke, zdravi ljudi" predodređen je za velike stvari i male su šanse da u poslu kome se bavi ne ostavi značajan trag. Za Poljoprivredno gazdinstvo porodice Ivanković, nadomak Lazarevca, to svakako možemo reći. Njihova misija je da netaknutom tlu proizvod najzdravije povrće, ukusno, dopadljivo oku, a sve to uz konstantnu edukaciju na polju "organske proizvodnje" i konsultacije sa najeminentijim stručnjacima u toj oblasti. Iako iz njihove "kuhinje" izlaze različiti finalni proizvodi, ono na šta su se bazirali jesu pelati, kečapi i slatko-ljuti sos (salsa). Prave takođe i slatko-ljuti džem od papričica, slatko-kiseli i kiseli. S obzirom da na tržište plasiraju zdrave proizvode, kontinuiranog kvaliteta, poštujući tradicionalnu recepturu i trudeći se da propagiraju sve ono dobro, domaće, apsolutno su bili viđeni za našu nagradu ETNOBREND GODINE i to u kategoriji ROBNI BREND VRSNO, pelat od paradajza, u grupi Prerada voća i povrća. 

Nova linija "VRSNO"

Ivanković otkriva da zadruga uveliko radi na lansiranju proizvodnje linije potpuno autentičnog i naziva "VRSNO". Taj brend žele da promovišu preko ZZ Eko Šumadija Lazarevac za koju traže subvencije od države. Novo ime i etiketa a stari dobri sokovi od paradajza, sušeni paradajz u maslinovom ulju, pelati (ljuti i neljuti), džem od paradajza, džem od ljutih papričica, kečapi ljuti i neljuti. Ivankovići planiraju da pod ovim brendom na tržište, i to za početak, godišnje izbace oko 50 tona prerađenog organskog povrća.

Njihovo geslo je "zdravo zemljište, zdrave biljke, zdravi ljudi" . Oni su rešeni da na svojoj zemlji, uz veliki trud, znanje i puno ljubavi stvaraju najzdraviju i najukusniju hranu najpre za svoje porodice a onda i za sve one koji u svakom trenutku žele da budu sigurni da konzumiraju kvalitetan proizvod. Oni uspešno rade svoje organske proizvode, utisci potrošača su odlični, a ukoliko dobiju odakle treba dodatan "vetar u leđa" - tek će da nižu uspehe. Porodica Ivanković, na čelu sa domaćinom Draganom na svom imanju u Vrbovnu, nadomak Lazarevca, u okviru prvog sertifikovanog poljoprivrednog gazdinstva u Beogradu, bavi se uspešno proizvodnjom i preradom voća i povrća. Možemo slobodno reći da su Ivankovići majstori za "organiku".

Edukacijom i praćenjem evropskih standarda do vrhunskih proizvoda

Ovi lazarevački proizvođači se nekoliko godina sa puno ljubavi, truda ali i znanja svoju i mnoge druge porodice hrane najkvalitetnijim voćem i povrćem. Da bi sve to bilo tako, oni se permanentno edukuju, pa slobodno možemo reći da nema nijednog važnog stručnog skupa posvećenog organici da oni ne uzmu učešće. Prisutni su na najrazličitijim stručnim skupovima o organskoj proizvodnji, a sve ukorak sa EU integracijama, konkretno Poglavlju 11 i delu koji se odnosi na "organiku". Uz pomoć uvaženih profesora poput gospodina Luke Radoje sa Poljoprivrednog fakulteta u Zemunu ili tehnologa Dragoljuba Medića, Ivankovići su razvili paletu sjajnih proizvoda. Svo povrće u njihovim plastenicima je pod stalnim nadzorom stručnjaka, kao i sam proces prerade. Već četiri godine poseduju sertifikat dobijen od Centra za ispitiivanje namirnica (CIN) iz Beograda, o preradi organski proizvedenog povrća i voća. Sva semena za proizvodju povrća kupljena su od Instituta za semenarstvo iz Velike Plane.

Zdravo, ukusno, zanimljivo iskombinovano

A šta sve lepo oni gaje i prerađuju? Kako nam je rekao Dragan, na šest hektara, na imanju njegovog oca , imaju pod plastenicima zasade paradajza, 4-5 vrsta paprika, tikvica, šargarepe, krastavca. Iako iz njihove "kuhinje" izlaze različiti finalni proizvodi, ono na šta su se bazirali jesu pelati, kečapi i slatko-ljuti sos (salsa). Prave takođe i slatko-ljuti džem od papričica, slatko-kiseli i kiseli. No, bilo da je voćna i povrtna linija proizvoda u pitanju, zajedničko im je da su niklu na tlu koje nije tretirano nikakvom hemijom, takoreći netaknuto je bilo godinama, a i zasadi su potpuno "čisti". Ni traga, dakle, od konzervansa ili bilo kakvih drugih veštačkih dodataka. Što bi se reklo – po receptu naših baka, tako da svaki prerađeni plod zadrži svoju boju, ukus i miris. Jedino čime tretiraju svoje biljke jesu tinkture koje sami prave na bazi koprive ili zeolita. Potrošači sve ono što bude proizvedeno u Vrbovnu mogu da kupe na brojnim manifestacijama izložbeno-prodajnog tipa, a takođe i putem lične dostave. U ovoj vrhunskoj organici uživaju i gosti elitnih restorana u prestonici i knjige utisaka u tim ugostiteljskim objektima pune veoma dobrim komentarima. Posebna pogodnost je kupovina po preduzećima, na više rata, preko sindikata. 

Veliki planovi čekaju subvencije

Prema Ivankovićevim rečima, oni su za sada zadovoljni kako ide posao, međutim, da bi ga unapredili, potrebna su podsricajna sredstva od države za koja su aplicirali i očekuju odgovor. Planirana je izgradnja moderne hale od 400 metara kvadratni, sa sendvič-panelima koji se koriste u prehrambenoj industriji po svim standardima za preradu organski gajenih proizvoda, kao i nabavka novih mašina za preradu. Takođe, da bi standard kvaliteta bio još viši, neophodno je uvođenje HACCAP-a, kao i GLOBAL GAP-a koji bi im omogućio ulazak u domaće trgovinske lance. Podrška im je bitna i zbog realizacije plana za otvaranje jedne prodavnice u Beogradu gde će biti izloženi proizvodi kako ovog gazdinstva, kao i zadruge Eko Šumadija, čiji je većinski osnivač Ivanković. Takođe, potrošači će tu moći da probaju u kupe "kačerski med", kao proizvode "La fruta" iz Arilja. Najzad, takav dodatni "vetar u leđa" će dobro doći zbog zapošavanja mladih ljudi, kao i uopšte – ostanka ljudi na selu. Dakle – i više nego potrebno. 

Ovi uspešni poljoprivrednici iz Šumadije se trude ne samo da plasiraju vrhunske organske proizvode, već i da rade na edukaciji građana koliko je važno konzumirati ovako gajenu hranu. Ulaze u poljoprivredne škole i deci iz prve ruke objašnjavaju čitav proces proizvodnje, što bi se reklo – od korena do vrha. Takođe, u posao uvode kooperante i sa neorganske poljoprivrede ih "šaltaju" na organiku. Tako da je ovde mnogo šira poenta priče od samog agrara. Jer...kako rekosmo na početku – zdravo tle, zdravi plodovi – zdrava i nacija. A ima li šta važnije od toga? E zato, i ovde priča o njima i zato se nadamo i da će već od 2021. zahvaljujući uveliko do tad dobijenim podsticaja, sve zamišljeno – biti i ostvareno. Ovaj etnobrend to zaslužuje.

 

 

 

 

 

Marija Božanić