KOSJERIČKA PASTRMKA – brend koji je čekao svojih pet minuta da ispliva i oduševi sve

KOSJERIČKA PASTRMKA – brend koji je čekao svojih pet minuta da ispliva i oduševi sve

Sirevi iz Čonoplje te zaljube u sebe na prvi zalogaj!

BEOGRAD, 30.06.2021

Da li sa ljutom tucanom paprikom, maslinama, suncokretom, origanom, bosiljkom, lešnikom, orasima, BELIM LUKOM I KOPRIVOM, brusnicom, ili pak u dimljenoj varijanti...jedno je sigurno...jednom kad probate ove čarobne mlečne gazdinstve sa poljoprivrednog gazdinstva porodice Batalo, kraj Sombora, tražićete još i još...Oni su u potpunosti okrenuti ka željama kupaca, tako da Vas jedan telefonski poziv deli od toga da uživate u Siru pa bili Vi u Somboru, Beogradu, Atini, Rimu ili čak usred pustinje Dubaija. A to što su za kratko vreme stigli od Bačke ravnice do arapsog tla, neće Vas nimalo čuditi kada pročitate kako pristupaju poslu...Zbog svega navedenog su dobitnici našeg priznanja za ETNOBREND GODINE, i to za SIR SA BELIM LUKOM I KOPRIVOM, u grupi Mleko i mlečni proizvodi.

 

Nagrada za nagradom

Sirevi koji su, po tome koliko su prisutni na tržištu "u obdanišu još", a po nagradama, i još važnije, utisku koji svojim kvalitetom izazivaju kod potrošača – "na fakultetu". Prva nagrada je, kaže Melinda, stigla u sptembru prošle godine, u pitanju je priznanje "Business woman awards" koja je dodeljena u hotelu "Hajat" u Beogradu, usledilo je “Beogradski pobednik”, pa "Prvi Oskar Srbije", "Balkan Awards", za novi ukus Balkana (za sir sa ukusom belog luka sa koprivom. Tu je i "Healthy awards" priznanje, za učešće na konferenciji i govoru o lekovitom svojstvu surutke, kao i nagrada na "Samitu uspešnih". Poslednje u nizu su dve nagrade na Sajmu poljoprivrede u Novom Sadu i to dve zlatne medalje (za trapist i za proizvodni program polutvrdih sireva).

Znate ono kad kažu da je ponekad samo trenutak dovoljan da promenite svoj život za 180 stepeni? Znate kada kažu da ako u nešto kreneš iz ljubavi i nošen njom to radiš predano, znalački – uspeh (pre ili kasnije) ne može da izostane? Znate li da kada žena odluči da MOŽE – da joj je samo nebo granica u ispunjavanju snova? E pa upravo jedna takva, pametna, jaka, vedra dama rešila je zajedno sa porodicom pre tri godine da jednu "tržišnu manu" pretvori u svoju prednost. O mani nešto kasnije, a sad idemo na pozitivu...

Njeno ime je Melinda Batalo Balaž i ona u Čonoplji kraj Sombora, ravnopravno sa suprugom Nikolom, njegovim roditeljima, a sve to uz veliku motivisanost da za svoje četvoro dece stvori lepu sadšanjist i još bolju budućnost, vodi porodično poljoprivredno gazdinstvo. Oni se bave uzgojem krava i mlekarstvom. E sad, kako nam je ispričala Melinda, svako tu ima svoj "rejon rada". Stariji dvojac se bavi stokom, a njihov naslednik je uglavnom na njivi jer njihova proizvodnja, onoga o čemu vam pričamo u nastavku – počinje u ratarstvu. Dakle, porodica Batalo na svojih 200 jutara zemlje proizvodi hranu za farmu - slamu, seno, lucerku, kukuruz, soju, ječam, suncokret. Sve to konzumira više od 120 grla stoke, od čega je 20 muznih krava, ima i bikova, teladi...Zbog tako kvalitetne ishrane, ovih dvadesetak lepotica u turi prerade daje 500 litara mleka dnevno. A u preradu čega se to odvažna i sposobna Melinda uspustila pre nekoliko godina?

Uz punu podršku Nikolinu ali i ostatka porodice zakoračila je u preradu mleka i evo naše mlečne "etnobrend zvezde" – SIRA. Oni su u početku, negde i prirodno, proizvodili sireve "većih gabarita" i za veću ambalažu a onda, kako je potražnja rasla, prešli su u proizvodnju sireva na komad. Odlučili su da ulože novac u izgradnju sopstvene mlekare u domaćinstvu. Melinda ističe da su im sredstva sa konkursa bila dragocena. Konkretno preko Fondacije “Prosperitati” uspešno su aplicirali za nabavku pet mašina neophodnih za mlekaru. Zahvaljujući tome na ovom gazdinstvu nadomak Sombiora sav mlečni program nastaje pomoći najsavremenije tehnologije.

Osnova njihovog sirarstva je program svežih polutvrdih sireva "klasik. Proizvodnja se vrši u sirozgotovljaču, kalupira, presuje, pakuje u vakum-kese. Sirevi su u manjim kalupima od 700 grama i većim od 1 kilogram. Što se tiče ukusa, u ponudi su: sa ljutom tucanom paprikom, maslinama, suncokretom, origanom, bosiljkom, lešnikom, orasima, BELIM LUKOM I KOPRIVOM, brusnicom. Sve je to u isto vreme moderno a iz “narodne kuhinje”, plus je veoma zdravo. I ranije a poslednjih godina posebno, gurmani sirni asortiman ne mogu da zamisle bez dimljene varijante, tako da su i naši domaćini iz Čonoplje na tržište "izbacili" i takav delikates. Naša domaćica kaže da dimljenje najviše idu "klasik" komadi i paprika. Sve ostalo po želji.

Ima tu i ona, u narodu najzastupljenija, da ne kažemo najomiljenija, "kriška" iliti sir beli u vodi, kao i krem sir u slanoj i neutralnoj varijanti. Malo zahtevniji sir za preradu, ali i njega sa zadovoljstvom prave, jeste trapist koja zahteva i zrenje 21-24 dana, pa tek onda ide u prodaju. U Čonoplji nastaju, naravno, i nezaobilazni "doručak-napitak" – jogurt, kao i idealan za pitu i gibanicu – sitan sir. Ne, nema meda unutra, ali je "medenjaciima" inspirisan - sir MRIĐ sa 4 ukusa, nazvan po početnim slovima Nikoline i Melindine dece - Mladena, Rajne, Irine i Đorđa.

Što se tiče tržišta, odnosno kupaca, Melinda nam sa osmehom priča da su sa svojim sirevima naišli na neočekivani uspeh kod potrošača. E sad, iako potražnja raste, sve je nekako još neiszvesno zbog koronavirusa, tako da prodaju i dalje, u najvećoj meri, rade "sa kućnog praga". Sve ide i odande se vozi na mlečnu pijacu u Sombor. Nešto po čemu su poznati dostava na kućnu adresu. Izgradili su jedan fini odnos sa mušterijama, tako da su ljudi, posebno za vreme prvog talasa pandemije, onako preplašeni, bili potpuno komotni oko telefonskog naručivanja u smislu i mesta i vremena dostave.

Proizvodi se šalju i post ekspresom, tako su dospeli već na razne delove naše zemlje (Beograd, Novi Sad, Subotica, Ada, Senta, Aranđelovac, Vranje..). Porodica Batalo je posebno ponosna na to što naši ljudi iz inostranstva naručuju, pa sirevi stižu u okolne zemlje Mađarsku, Hrvatsku, Bosnu, Italiiju, Grčku, Austriju, Nemačku, Holandiju, ali i u Dubaiji. Svoje proizvode neretko predstavljaju i u tv emisijama.

Na kraju spomenimo ono rečeno na samom početku ove priče, a to je pretvaranje tržišne mane ili bolje rečeno nepoljnih okolnosti – u prednost, odnosno nešto dobro i isplativo. Pričamo o činjenici da je, u zbog loše cene mleka, koju je porodica Batalo dobijala od mlekare koja ga otkupljuje u sirovom stanju, sve više u njihovim planovima na temu "šta dalje" bila prisutna ideja o proizvodnji "od njive do trpeze" i o višem stepenu prerade mleka iliti finalizaciji proizvodnje. I tako su, nošeni krilima entuzijazma, ljubavi, truda, znanja ali i vizionarstva ove vredne porodice sa Severa Bačke nastali sjajni sirevi. To su su sirevi koji te zaljube u sebe na prvi zalogaj!

 

 

 

 

 

Marija Božanić